Szkolenie antypoślizgowe
Szkolenie antypoślizgowe to trening bezpiecznej jazdy mającej na celu przeciwdziałanie i zapobieganie poślizgu samochodu.
Podczas zajęć kursant przekroczy granicę przyczepności samochodu i w kontrolowanych warunkach będzie trenował odzyskanie trakcji. Zajęcia składają się z części teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna składa się z modułów: technika jazdy, rodzaje poślizgu, charakterystyka samochodu, budowa opon, systemy bezpieczeństwa, tor jazdy, transfer masy. W części praktycznej uczestnik realizuje zadania: omijanie przeszkody, awaryjna zmiana pasa ruchu, zawracanie, jazda po okręgu, slalom, jazda szosowa. Trening poślizgu może być realizowany w dowolnym miejscu na utwardzonym terenie. Posiadamy jedyną w Polsce mobilną płytę poślizgową o powierzchni 300 m². Szkolenie poślizgowe może być również realizowane na oponach poślizgowych, wprowadzających samochód w poślizg przy niewielkich prędkościach. Dzięki nim na normalnej nawierzchni uzyskuje się poślizg podsterowny, nadsterowny lub czterokołowy. Po naszym szkoleniu każdy kierowca zaczyna czuć respekt do prędkości i poślizgu. Po przekroczeniu pewnych prędkości granicznych bezpieczne wykonanie manewru nawet dla najlepszych kierowców jest niewykonalne. Szkolenie poślizgowe jest widowiskowym szkoleniem rozwijającym świadomość drogową wśród kierowców. Szkolenie antypoślizgowe to niezapomniane przeżycie i adrenalina dla każdego uczestnika. Duże emocje pomagają zapamiętać wiele rzeczy związanych z bezpieczeństwem na drodze.
Poślizg pojazdu pojawia się kiedy jedna lub więcej opon w samochodzie traci przyczepność z nawierzchnią po której się porusza. Rosnąca prędkość i zmniejszający się promień zakrętu zwiększają ryzyko wystąpienia poślizgu.
Podczas szkolenia kontroli poślizgu możesz trenować w bezpiecznych warunkach i nie dać się zaskoczyć. Trening poślizgu uczy jak nie dopuszczać do utraty stateczności samochodu oraz jak radzić sobie z poślizgiem gdy się pojawi. Nasi instruktorzy uczą techniki wychodzenia z poślizgu w zależności od systemów bezpieczeństwa zainstalowanych w samochodzie. Szkolenie antypoślizgowe jest całkowicie bezpieczne dla uczestników i samochodów, ponieważ odbywa się przy niewielkich prędkościach. Mobilna płyta poślizgowa umożliwia wykonywanie zaawansowanych modułów szkoleniowych w dowolnej konfiguracji. Na placach manewrowych o mniejszej powierzchni doskonale sprawdzą się nasze specjalne opony poślizgowe. Szkolenie z poślizgów podniesie twoje umiejętności prowadzenia samochodu oraz wpłynie na świadomość drogową.
Podsterowność i nadsterowność to dwa podstawowe rodzaje poślizgów. Kiedy przednia oś utraci przyczepność a samochód nie reaguje na skręcanie kierownicy, to znak że pojawił się poślizg podsterowny. Gdy doszło do uślizgu tylnej osi to samochód porusza się w nadsterownym poślizgu. Wyróżnia się jeszcze poślizg czterokołowy kiedy występuje całkowity brak sterowności. Pojawienie się podsterowności, nadsterowności lub poślizgu czterokołowego zależy od: konstrukcji opon, ciśnienia w ogumieniu, masy pojazdu, sił poprzecznych działających na koła, promienia zakrętu, prędkości jazdy. Samochód w różnych sytuacjach może być podsterowny lub nadsterowny. W większości przypadków samochody z przednim napędem zachowują się zwykle podsterownie, natomiast tylnonapędowe nadsterownie. Istnieją jednak wyjątki dlatego nie można tego stwierdzenia przyjąć za regułę.
Do poślizgu podsterownego dochodzi kiedy przednie koła mają mniejszą przyczepność niż tylne. Może to nastąpić na przykład w wyniku zbyt szybkiego wejścia w zakręt. W takiej sytuacji zdejmujemy nogę z pedału gazu i nie wykonujemy kierownicą gwałtownych ruchów. Jeżeli odjęcie gazu nie pomaga należy rozpocząć hamowanie aby zwiększyć docisk przedniej osi.
Poślizg nadsterowny spowodowany jest utratą przyczepności przez tylne koła. Najczęściej dochodzi do niego, gdy gwałtownie zdejmiemy nogę z pedału gazu bądź wykonamy gwałtowny ruch kierownicą. W przypadku poślizgu nadsterownego, także ujmujemy gazu i wykonujemy kierownicą kontrę w tą stronę, w którą ucieka nam tył samochodu. Zakładanie kontry ma zastosowanie w samochodach bez systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). Jeżeli pojazd posiada ten system to rola prowadzącego ogranicza się do celowania w zakręt, czyli wskazywania za pomocą kierownicy aktualnej krzywizny zakrętu.